Kategoriarkiv: blogg

Guldets och ädelstenarnas tyranni

Guld som förblindarDavid C. Korten, professor i företagsekonomi vid Harvard Business School, uttalar sig i en intervju med DN om den rådande ekonomiska världsordningen, pengarnas illusion och den fantomvälfärd som skapas av finansmarknaderna där storföretag och banker gjorts till härskare. Detta, menar han, står i stark kontrast mot det som ekonomin bör vara ett verktyg för, nämligen att ”maximera det som människan egentligen bryr sig om”, det vill säga verklig välfärd som ”hälsa, ett lyckligt barn, välmående miljö, ett meningsfullt jobb och fred”.

I dessa dagar när ”marknaden” etablerat sig som härskaren av både inhemsk och global ekonomisk politik, och när skattebetalarnas pengar används för att rädda storföretag och banker som både hänsynslöst och urskiljningsaktigt gjort allt för att maximera sina kortsiktiga vinster, är det lätt att liksom Korten filosofera över alternativa system som ”optimerar välmående i stället för ekonomisk tillväxt”. Den rådande finansiella krisen påvisar, om intet annat, hur skört detta system är, där stigande aktiekurser, bonusar och aktieutdelningar verkar urskulda nästan vilka åtgärder som helst.

August Nordenskiöld, alkemist och swedenborgareEn liknande bedömning gjordes av bergshauptmannen August Nordenskiöld (1754-1792), alkemist under Gustaf III, som utförde alkemiska laboratoriska arbeten både i Sverige och i Finland, delvis finansierade av Gustaf III och svenska staten. Till skillnad från många andra labbalkemister låg hans alkemiska intresse i att påverka den finansiella världsordningen på global skala, som delvis gick ut på att tillverka sådana mängder guld att penningtyranniet skulle tillintetgöras, dvs att guld och ädelstenar helt skulle förlora sitt fiktiva värde. Detta, menade Nordenskiöld, skulle möjliggöra en global social reform i enlighet med Swedenborgs läror, där människan även skulle bli mer mottaglig för den andliga filosofiska stenen – uppenbarelsen av Guds ord – och så kunna verka för sin regeneration och rening. Nu lyckades inte Nordenskiöld med sitt uppsåt (som, om det nu behöver tilläggas, inte var Gustaf III:s vision, vilken snarare såg möjligheten att fylla den sinande statskassan med alkemiskt guld), men vi kan fortfarande låta oss inspireras av alternativa sätt att se på det ekonomiska systemet vi har kommit att ta för givet.

Personligen har jag nämligen svårt att se vitsen med stora nedskärningar inom vård, skola och omsorg med resultat att servicen där blir betydligt sämre samtidigt som många av dessa människor som bortrationaliseras förflyttas till ett onödigt utanförskap, finansierat genom ett annat utgiftskonto i form av a-kassa och försörjningsstöd. Likaså vitsen med att bränna betydande delar av västerlandets ”överflöd” hellre än att tillhandahålla detsamma till utvecklingsländer och därigenom riskera att världsmarknadspriserna sjunker, eller förmågan att blunda för skövlandet av jordens resurser för att skapa profant guld… Som Thåström sjöng med Imperiet:

Guld och döda skogar hör ihop
Guld och döda skogar e de klokt?
Vi får döda skogar dom får guld
Ingen enda männska e fri från skuld

Detta påminner mer om den brända jordens politik och försök till alkemiska nigredo- och albedo-operationer som calcinatio, separatio, putrefactio och fermentatio utan att ha en enda blick mot, än mindre förståelse för, de högre operationernas och fasernas holistiska perspektiv. Detta inlägg skall alltså inte misstolkas för ett vänster-höger inlägg inom svensk politik, utan vill endast ge uttryck för betydelsen av att våga drömma om en helare värld som fokuserar på reell välfärd. Ty som Korten avslutade sin intervju: ”Vi måste tro att vi kan förändra och jobba för det. Ger vi upp kan vi leva resten av livet i depression och sedan kollapsa”.

Husalkemisten 2010-02-04

Ps Nordenskiölds traktat om filosofernas andliga sten finns att läsa här och rekommenderas varmt.

Avatar

Avatar

Husalkemisten har liksom miljoner människor runt om i världen sett filmen Avatar och förstår precis varför Vatikanen mår dåligt. Inte för att naturen dyrkas som de säger, utan för att Avatarerna tillber ”naturen ljus” och Livets träd – Eywa – som så uppenbart gestaltar Urmoder Sophia, Guds feminina sida. Denna heretiska lära utgående från Maria Magdalenas lära om Kärlekens Kyrka, har herrarna i Rom försökt krossa under två tusen år… Men det goda vinner alltid som vi vet och nu är Gud Moder tillbaka starkare än någonsin förut. Så vad är då problemet kan man undra? Jo, de goda! För de goda är så goda att man är ”sig själv nog”. Även denna problematik belyste Avatar på ett strålande sätt. Avatarerna vara nära att utrotas när de olika grupperna inte kämpade enade mot de maktfullkomliga skövlarna. Svartsjuka, avundsjuka och maktfullkomlighet splittrade inom gruppen och de olika grupperna kommunicerade inte heller med varandra.

På samma sätt är det i Stockholm, i Sverige och vidare ut över jorden i andligt praktiserande grupper.  Alla vill se sig som kungar och drottningar i sina egna små riken men de är alla för små för att ett paradigmskifte mot en helare värld ska kunna infinna sig. Och när alla dessa småkungligheter sätter sig själva och sin gruppering på en piedestal, eventuellt blandat med en upplevelse av misslyckande och ensamhet då gruppen/läran ej tilltalar en större skara människor, så föds avundsjuka och illvilja även mot dem som jobbar för samma sak. Så vad kan vi göra? Ja, det är enkelt, men ändå för människan så svårt. Vi måste lämna våra sårade egon, misshandlade av eoners oförätter och övergrepp och gå samman och känna våra hjärtan läkas när vi tillsammans tjänar skapelsen. I mötet med varandra kommer tron att det vi gör har någon betydelse och med tron kommer hoppet och så det största av allt – kärleken. De olika samhällen i Avatarfilmen går samman och enhetens kraft kan som sagt uträtta mirakel.

Husalkemisten sänder härmed ett upprop till vänner och ovänner, alla ni som med era hjärtan i hand söker heliggöra vår skapelse, kom låt oss verka tillsammans!

P.S För lite alkemisk förkovran läs gärna vad René Guénon skrivit om kopplingen mellan Avatar, urägget och hjärtat:
http://www.studiesincomparativereligion.com/Public/articles/The_Heart_and_the_World_Egg-by_Rene_Guenon.aspx

Husalkemisten 2010-02-03

Möten med den andra världen

Då mycket av en alkemists arbete sker i ensamhet och avskildhet är det alltid roligt att då och då öppna upp en port mot den yttre världen tillsammans med likasinnade människor. Har således haft nöjet att uppleva Akademins två första publika evenemang detta år, där inre och yttre världar vävdes samman i universums dans.

Först av stapeln firades en gnostisk mässa i Valentinsk anda, ledd av Tau +T Westlund, där det alkemiska opuset upplevdes och manifesterades genom den liturgiska akten. Det katastrofala lidandet på Haiti var fokus för förbönen och sattes i ett större perspektiv genom den gnostiska myten och Sophias fall och längtan efter återförening, och mänsklighetens uppvaknade medvetande efter en urtidssömns dvala. Kollekten gick oavkortat till offren i Haiti.

+Tommy Westlund firar en gnostisk mässa

Därefter belyste Katarina Falkenberg historien och myterna kring gudinnan Maria Magdalena, och varför dessa är så högintressanta för alkemin. Den röda tråden ledde oss från Sophia, Isis, Miriam – Moses syster som kallades Maria Profetissa, Drottningen av Saba, Maria Jesu moder, Maria Magdalena – Jesu följeslagerska, Maria Jesu syster och slutligen till Sankta Sara i Sainte Maries de la Mer och den heliga färden genom Frankrike. Även en lekmannaalkemist kunde omöjligt undvika att förstå betydelsen av de alkemiska nycklarna kring prima materian och ljuskroppens skapande. Maria Magdalena var uppenbarligen både alkemist och profetissa för den konungsliga konsten!

Katarina Falkenberg leder föredrag om Maria Magdalena

/Husalkemisten 2010-01-29

Begrundan

Le Tympan, St Trophine, ArlesEfter flera dagar och nätter med intensiva operationer sitter jag nu och begrundar avslutningsbilden i den alkemiska klassikern Le Mystère des Cathédrales, av den legendariske Fulcanelli. Jag slås av den oerhörda skönheten i att så mycket vishet kan sammanfattas så enkelt, och dessutom på kyrkornas frontportal. Det första som möter ögat vid inträdet i kyrkan i St Trophime, Arles, liksom i många gotiska katedraler, är den alkemiska nyckeln över hur ljuskroppen skapas! Denna sista bild är nämligen både en gestaltning av den nya människan i sin transfigurationskropp och visar oss vägen till denna gyllene kropp genom alkemistens hängivna arbete med de fyra faserna och tidsåldrarna. Faserna – från svärtan i nigredo, vitnaden i albedo, gulnaden i citrintias och den strålande rödheten i rubedo – förevisar både människans och kosmos utveckling, där den senare korresponderar med de hinduiska tidsåldrarna, så som Fulcanelli beskriver dem, i omvänd ordning, som påvisar den skapande dynamiken mellan det lilla och det stora, det inre och det yttre, ande och materia. 

Meditation över de fyra evangelisterna, apokalypsens fyra ryttare, elementens keruber och de fyra tidsåldrarna har sannerligen förmåga att uppenbara det magnifika i alkemins faser, då alkemisten frigör sig från det nyckfulla ödeshjulet och själv blir gudomlig medskapare, att i allt högre grad manifestera guldåldern på jorden. I en tid där Kalis mörka svärta på många sätt manifesteras känns det angeläget och glädjande att få lära ut detta, och mer därtill, under vårens alkemiutbildning!   

/Husalkemisten 2010-01-25

Ordet som befriar

Thoth - skrivarkonstens urfaderJa, kära läsare varför ska då en tvåtusentalets alkemist egentligen skriva en blogg eller en artikel eller en hel bok för den delen? I söndags vaknade jag med brännande huvudvärk och insåg omedelbart att det berodde på att jag inte förvaltat min skrivarådra under julens välbehövligt sköna och vilsamma ledighet.  Det finns en magisk skiljelinje när Hermes skaparkraft inte har använts på ett tag, och då den plötsligt omvandlas till det merkuriala drakgiftet som äter upp en inne från. Denna morgon var just en sådan morgon…

Jag fick (som så ofta annars och som stärker min tro, mitt hopp och min kärlek till denna planeten med dess brokiga invånare) kaffe på sängen och läste SvD. Jag ögnade igenom tidningen och fann en artikel om en man, Greg Mortenson, som vigt sitt liv åt att bygga skolor till flickor i Afghanistan.  Hans stora patos för dessa unga flickor som sade att de var beredda att trotsa döden för att få gå i skolan, ingav mig livsmod. Han sade dock att talibanerna tyvärr rev några av skolorna, vilket fått honom att undra över varför dessa stora, starka och skäggiga män var så rädda för dessa små flickor och för att de skulle lära sig läsa och skriva.  Han gav i artikeln själv svaret på sin fråga: ”Jo, för att pennan är mäktigare än svärdet!”  Än en gång fick jag en anledning att skriva och jag påbörjade min planerade artikel om Maria Magdalena, där jag ställde mig frågan: Vad är det med denna gudomliga kvinna som får människor sedan begynnelsen av vår tidsräkning att både gå i döden för henne och att döda de som helgar henne?   Allt eftersom jag skev lade sig den brännande smärtan i mitt huvud. Drakelden fick istället mina ord att brännas ned på datorns uppslagna skärm.

Jag tackar dig Gud, för att du givit oss Hermes Thoth – alkemins men också skrivkonstens urfader. Jag tackar dig för att du givit oss ordet, ordet som befriar…

/Husalkemisten 2010-01-11

Husalkemisten funderar

Husalkemisten funderar (målning av Wyck)

Husalkemisten funderar på möjligheten att skriva ned tankar och funderingar i någon form av bloggformat, så som de kan föreligga för en praktiserande alkemist i början av 2000-talet. Att så att säga öppna upp en dörr inåt mot det ostrukturerade kaoset, där reflektioner kring inre och yttre fenomen uttalas utan krav på yttre struktur, koherens eller mening; men som på olika sätt tjänar det gudomliga ovan och nedan, inom och utom, och således måhända kan inspirera, glädja eller chockera läsaren.

/HA 2010-01-11